Mantorp 17-19/5-12

Åkte ner till Mantorp i torsdags. Åkte direkt till anläggningen för att rida lite på framridningsbanorna. Började med att promenera länge innan jag hoppade upp. Arragon var spänd i början på utebanan men det blev bättre och bättre! Jobbade massor av övergångar, rund låg form och sidvärts för att mjuka upp och samtidigt hålla honom fokuserad på mig, mycket skritt och även trav och en del galopp på slutet. Fick riktigt fint schvung i traven i slutet! Avslutade med att gå en stund till. Sedab lastade vi och åkte till Himmelsby Gårdshotell där vi bodde både häst och jag o mamma. Installerade hästen i stallet innan vi gick in för att sova.

Dagen därpå började vid 6, upp och fodra tävlingshästarna i stallet. Förutom Arragon stod även våra vänner med c-ponnyn Daylight och hingsten Valdo RP där. Min första start för dagen var vid 11, lagtävlansprogrammet på utebanan. Även idag började A med att vara lite spänd men mycket bättre än dagen innan! Jobbade likadant som på torsdagen på framridningen, och i slutet red jag även lite programdelar. Väl inne på banan spände nog jag till mig lite så även ponnyn blev spänd. Han höll på lite väl mycket. Slutade på 58,6%.

Nästa klass startade jag först i, klockan 3. Nu var det mästerskapsprogrammet som gällde, och även kval till Falsterbo. Den här gången gick klassen i ridhuset så vi red även fram inne. A var riktigt duktig på framridningen, och det höll sig även på banan! Fick ett par missar på grund av mig men jag är nöjd ändå. Det är alltid svårt att starta först i en klass, domarna vet inte riktigt vart de ska lägga sig i bedömningen så jag visste inte vad jag skulle få. Fick 66,58%, 65,36% och 60,48% så vi slutade på 64,14%. Riktigt surt när en domare dömmer ner på en ritt som inte var värd den procenten, man ska ju kolla på de två domarna som ligger jämnt för att se ungefär vad ritten var värd. Men det höll trots allt till en femteplacering, var 2a av en domare och 4a av den andra som gav högre procent.

Senare på kvällen på fredagen var det daga för soundcheck inför küren på lördagen!

Det blev en liten sovmorgon för oss på lördagen. Startade vid 1, sist av 14 ekipage som startade küren. Arragon kändes en aning trött på framridningen men det blev bättre mot slutet, i vårat fall är det bättre att han är lite seg än att han är lite spänd haha. Väl inne på banan blev han dock lite för seg, fick flera missar jag kostar på mig för att jag var slarvig. Tyvärr kom vi också väldigt före i musiken, tänkte lägga in en volt i slutet men jag gjorde aldrig det, vilket jag ångrar! Fick endast 62,75%, mamma tyckte att det var värt mer men jag håller inte med henne.

Är trots två dåliga ritter helt okej nöjd med helgen. Arragon var jättefin på alla framridningar och en ritt så det är framsteg i alla fall, och en placering med hem är inte helt fel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback