Svenskt Ponnyderby 2012

Jaa bättre sent än aldrig tänkte jag berätta lite om helgen i Dagstorp!
 
Jag var som sagt på kurs till på onsdagen då mamma, Helena och Ebba kom och plockade upp oss och så fortsatte vi 2-3 timmar söderut. När vi kom fram till den gigantiska tävlingsanläggningen installerade vi hästarna och oss själva (vi bodde i en hyrd husvagn på plats). Sedan tog vi ut Vickan och Arragon, jag promenerade med honom medan Ebba joggade Vickan.
 
Ebba startade först i sin klass på fredagen klockan 8.00 och jag startade 8.37 så det var bara att ställa klockan på 4.30 och kliva upp. Arragon var fin och duktig på framridningen. Inne på banan tappade han bakbenen lite i galoppen och jag red inte ihop honom ordentligt så tyvärr bröt han av i ena förvända och jag hann inte fatta galopp igen så vi missade även enkla bytet, fick 4or och 3or på de två momenten. Slutade på 23e plats med dessa procent:
 
 
Först tyckte vi att domarna hade legat snålt på oss men när vi testade att ändra resultatet och sätta 6or på avbrottet hade jag kommit placerad på drygt 65% så det kostar verkligen med missar!
 
På lördagen fick jag bättre starttid, 13.12 så det blev lite sovmorgon! Dock inte lika rolig väder, regn hela dagen. Det blev framridning i ett av ridhusen och Arragon var super! Jobbade mer på galoppen när jag red fram. Strax innan jag fick rida runt banan red jag en stund på framridningsbanan ute, då fick han lite mer power precis innan jag gick in. Och helvete vad det kändes bra! Jag red genom alla moment och utnyttjade alla hörnpasseringar. Fick inga missar i det här programmet och vi höll igång förvända galoppen bra!
Var riktigt nöjd när jag ut och mamma tyckte det såg bra ut, ändå smällde jag av när jag fick procenten:
 
 
Vilket räckte till en delad andraplats med Paulina Harsem på Valdo! Och tack vare att jag verkligen skärpte mig nu när det gällde så gick vi även vidare till finalen på söndagen!
 
Ebba och Vickan fick tyvärr lite mycket missar under fredagen och lördagen, men i consolationclass på söndagen bevisade de sig verkligen och red på 68% vilket ledde till en andraplats! Duktiga tjejer <3
 
På söndagen startade jag som nummer 8 av 15 startande i finalen. Startordningen skapades genom att ta varje ryttares snittprocent efter fre-lör och de bästa fick starta sist osv. Så jag hade de bästa efter mig, vi hade inga förväntningar alls. Det var hur varmt som helst och Arragon blev nog lite trött. Han var ganska fin på framridningen i ridhuset, riktigt framme och kvick för hjälperna. När vi gick ut på framridningen utomhus blev han lite väl stirrig först så jag joggade lite i låg form innan vi gick in runt banan, och väl där inne blev han nästan lite seg. Fick väl inga konkreta missar, dock blev skolorna lite väl raka och jag hade kunnat förbereda enkla bytena bättre. Den här dagen resulterade i ojämna domarsiffror:
 
 
Var ändå nöjd med detta. Lade mig som tvåa i klassen direkt efter min ritt men tänkte så klart de flesta skulle gå om oss med tanke på att det var en ganska "låg" procent. Allt fler startande hamnade tiondelar bakom oss, och vi trodde inte det var sant! När det var två ekipage kvar låg jag 3a, och när den näst sista ryttarens resultat kom upp blev jag helt chockad: Jag var placerad i finalen i Ponnyderbyt och Globenkvalet!! Vi sprang och satte på oss utrustningen, och såg då att den sista ryttaren gick upp och vann, vi hade inte förväntat oss något annat. Men vi kom ändå 4a i derbyt! Helt otroligt, och vilken lycka! Det blev prisutdelning till häst tillsammans med de placerade i finalens alla kategorier, sedan slänga in allt i lastbilen och påbörja den långa resan hemåt, trötta men glada och otroligt nöjda över helgen!
 
 
 
 
 
 
 
Pristagarna i kategori D, från vänster: 4a, Jag & Arragon. 3a, Malin Lönn & Casiopeia 2. 2a, Elin Nygaard & Champagner W. 1a, Isabella Tovek & Magic Golden Boy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback