Senaste dagarna

Nu var det så länge sedan jag bloggade så om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ens ihåg alla dagar! Därför tänker jag bara blogga om de senaste dagarna, från i tisdags och framåt. Det har faktiskt blivit 2 träningar för instruktör den här veckan - Kristian i tisdags och sedan första lektionen för Martin Ågevall i torsdags!

I tisdags bar det av till Ågesta för årets allra sista Talang-träning! Supertrist att det är sista redan nu i oktober, men jag får blinka lite extra med ögonfransarna åt mamma så vi kan åka dit lite då och då för privatlektioner ;)
Lektionen gick i alla fall bra! Jobbade som vanligt mycket på lösgjordheten och framåtbjudningen. Mycket öppnor och en del slutor i trav samt serpentiner i galopp, och skrittpiruetter, i skritten, som ni förstår ;)
I öppnorna kändes det helt okey förutom att Valle sköt ut ytterbogen och försökte springa iväg. Då gjorde vi halt på yttertygeln några gånger för att få honom att lyssna upp där, för att sedan komma igång i trav och göra öppna igen. Det hjälpte verkligen så det knepet kommer jag fortsätta att använda!
I första serpentinen blev det lite tajt sväng in i andra bågen och sedan lite för stor sväng in i tredje bågen så jag fick tänka på det och på att samtidigt hålla uppe tempot i förvända bågen, vilket gick bra i båda varven! I skrittpiruetterna fick jag också ett bra tips till, med tanke på att Valle ofta blir lite väl "på stället" och nästan tänker lite bakåt ibland i slutet på piruetterna. Alltså ska jag börja som vanligt, men styra ut honom lite mot slutet så att piruetten blir lite större. Det är såklart något jag gjort hemma också, men det är alltid extra hjälpfullt när tränaren säger det själv, då känns det bättre och man får bekräftelse på det man tidigare tänkt på.
I slutet red vi även några travökningar på diagonalen, först i lättridning för att verkligen få fram honom hela vägen. Tänkte inte på formen då utan bara på att han skulle öka hela vägen. Efter ett par i lättridning satte jag mig ner första delen av diagonalen och red lätt sista metrarna. Det gick bra och Valle gick på!
Är nöjd med passet, Valle skötte sig fint och det kändes bra!

I onsdags blev det bara en promenad med Valle, stora slingan runt hotellet så vi var ute i ungefär 20 minuter.

I torsdags testade vi att träna för Martin Ågevall! Jobbade bara på lösgjordhet och skolor, inget galopparbete. Arbetade typ likadant som vi alltid gjort med skolorna, gjorde volter när Valle började krypa upp ur formen osv. Inget nytt men det är ju alltid bra att träna på. Är nöjd, kommer inte fortsätta träna för Martin då jag känner att de jag redan tränar för klickar bättre med oss, men han var bra!

I fredags gick Valle i skritten och jag var faktiskt stalledig.

Igår blev det en suuupermysig uteritt på Nils-Emils! När vi väl kom fram och började galoppera så kom även Maria på Oddy, Valles hagkompis! Så vi raceade några vändor i skogen tillsammans! Superroligt och jättemysigt! Valle skötte sig hur bra som helst. På väg hem så red jag lite skolor på grusvägen, han var galet eftergiven och bara gick! Underbart! Vet inte hur länge vi var ute men jag kan tänka mig typ 50 minuter =)


Jag & Valle, Maria & Oddy i skogen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback