Tävling på Täby 27 februari 2011

Det var inte våran dag idag om vi säger så ;) Valle kändes fin på framridningen, ganska pigg och så. När jag väl kom in på banan bara dog han. Visst brukar han sega ihop, men det var verkligen extremt idag. Och oftast är det ju så att jag slutar rida när jag kommer in, pga nervositet. Men jag var inte nervös idag, och jag red som en galning! Fick kommentar om bryskt skänkel till och med. Men det känns liksom som att jag fick motsatt effekt nästan idag. Det bara tog stopp liksom... När jag väl kom ut från banan - så springer han på minsann! Och han vägrar stå still när vi kommit ut ur ridhuset.

Det är bara så otroligt frustrerande och jobbigt att Valle blir sådär på banan. Inte ens mamma klagade på min ridning idag, och jag vet själv att jag på riktigt inte var nervös. Det är inte så att han inte orkar fysiskt heller, han vägrar ju stå still när vi kommer ut och han blir ju inte svettig av ridningen. Han är inte seg och tjurig så som vissa hästar, han går liksom med öronen framåt genom hela programmet. Han är inte spänd heller på något sådant sätt, eller tittig på något.

Jag vet liksom inte vad jag ska göra, för att få bort den här... ovanan? Jag blir gråtfärdig bara av att tänka på det, hah... Vi kommer ju liksom inte komma någonvart om det ska vara såhär varje start. Det känns som att vi har provat allt, men inget hjälper... Det blir inte heller bättre av att använda spöt innan jag går in. Det är bara... Han vet liksom att när vi går in på banan, då har jag inget spö och då vet han att han kan skita fullständigt i mina framåtdrivande hjälper.

Finns det någon som har någon sorts tips? Inte bara tips som "tempoväxlingar och galoppökning i lätt sist och övergångar", för det vet jag redan om. Men... Om någon har tips - snälla dela med er! Jag är desperat haha...!

Åter till tävlingen - ritten räckte till 63,68%. Jag kom på 8onde plats av 21 ekipage, och det var 5 placerade. Visst, det var ingen dålig procent eller så, men själva känslan var bara... hemsk...
























Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, tänkte komma med ett litet tips :)



Har du testat med typ en pogramridning? Bara att du har med dig ett litet kortare spö in på banan som han inte ser, då kan du lätt ''klatscha'' till honom om han segnar ihop. Det kanske funkar? :)



Jag tycker han är fin din ponny! :)

2011-02-28 @ 00:44:38
Postat av: Karro Grape

I know the feeling! Dandy är ju precis likadan!

Vi hade en plan på att rida typ en programträning med Dandy knoppad och allt så tävlingslikt som möjligt och sen rida med spö. Fär Dandy har ju lärt sig att jag inte har något spö inne på banan och att jag inte kan använda något mer än mina ben... Alternativt jaga honom lite med långpisken ;)

2011-02-28 @ 00:51:01
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ni ser i alla fall otroligt fina ut! Jättesnyggt ekipage! Jag är säker på att ni kommer att hitta ett sätt som gör att allt fungerar som det ska inne på banan, fortsätt kämpa!

2011-02-28 @ 13:18:26
URL: http://nordsvenskaoden.blogg.se/
Postat av: Ansi

Jag tror nog att du känner mer än det ser ut....KRAM

2011-02-28 @ 19:24:52
Postat av: helena

ida, jag tror du är lite för perfektionistisk ibland :p alla har en dålig dag ibland och du kan ju inte säga att det brukar gå dåligt eller hur? Du blir ju ofta placerad, tänk på resten av 75 % av startfältet som inte blir det?

Man kan inte vinna varje gång gumman! <3

2011-03-02 @ 19:38:36
Postat av: Linn

Jag hade samma problem med min ponny & slutade att rida med spö helt och hållet. Det var den enda lösningen. Varierade istället sporrarna; varvade med att rida med långa, korta & inga alls. Det fungerade för mig, men man måste ha tålamod i början!

Lycka till!

2011-03-08 @ 12:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback