Dagbok 17 maj

Idag blev det dressyrträning för Hanchen!
När vi kom till stallet så stod Valle inne i boxen, men när vi tog ut honom i gången var han helt svettig! Haha undrar vad han har gjort i hagen idag :P I alla fall! Det gick jättebra på träningen. Skrittade och joggade fram cirka 30 minuter innan träningen började. Vi tränade mest på programdelar ur FEI lagtävlansprog och FEI mästerskap!
Började med skolorna ur lag, vilka är 8meters volt vid S/R, öppna ur den till V/P och sen halvvolt och sluta tillbaka till S/R. Det gick bra, volterna kändes dock lite stora och halvvirriga i början men Hanchen sa inget så det var nog inget :P Öppnorna i högervarv kändes toppen, har verkligen fått till det mycket bättre nu! I vänstervarvet blev han lite stel och hög i nacken, men de sista kändes fina! Slutorna kändes bra i slutet, i början tappade jag bakdelen för mycket, men sen tog jag mer i yttertygeln och då gick det mycket bättre! Brukar alltid släppa den litegrann för att Valle ska ställa bättre i nacken men då tappar jag som sagt bakdelen, så nu ska jag ta mer i yttern på slutorna!
Sen red vi bakdelsvändningarna i lag, som är vid M och H. Det gick bra! De första sa Hanchen att jag red för ihoptryckta lxm, så då red jag så att Valle fick gå runt lite mer med baken istället för att va på samma ställe hela vändningen. Då kändes det mycket bättre! Även här fick jag jobba mycket med yttertygeln, och nästan felställa honom innan vändningen.
I galoppen började vi med serpentiner, som de är i lag, 3 serpentiner, enkelt byte vid X, 3 serpentiner ut igen. De kändes helt okej, enkla bytet vart väl sådär men det är bara att träna! Sen red vi ett väldigt svårt moment ur mästerskapsprogrammet, man rider upp på medellinjen i galopp, gör en 8metersvolt vid L, sen ett enkelt byte vid X, 8metersvolt åt andra hållet vid I och sen ett till enkeltbyte vid G. Det gick okej, volterna blev stora och första enkla bytet vid X stannade han på först, andra bytet vid G blev lite tajt då jag inte planerade vägen tillräckligt bra.
Sen red vi bekdelvändningarna några gånger till i slutet, sen joggade jag av och Valle fick en liten dusch innan han fick skritta av i skrittmaskinen, sen fick han beta lite :)

Är ändå väldigt nöjd med passet, Valle var pigg och på och jobbade jättefint med bakdelen så jag är nöjd!


Bild från Arboga

Kommentarer
Postat av: Matilda

Fin bild och blogg =)

Gillar färgerna =D

2010-05-18 @ 10:33:16
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback