Kursen pass 1 - 29 december 2010

Lektionen började klockan 2. Jag hann bara skritta till ridhuset och sedan trava ett varv åt varje håll i låg form innan vi började, heh. Men det kanske är tricket, att bara rida fram lite hah? Valle var otroligt fin!! Vi tränade nästan bara på att vara jättenoggranna med ridvägar, vart alla övergångar och temopväxlingar skulle vara, korrekt form och korrekta vägar. I början red vi på volten, gjorde övergångar och halter på varje punkt på volten, alltså vid C på kortsidan, sedan strax efter H, sen komma ihåg att göra en stor volt, nästan punkt är mitt på medellinjen, ungefär vid I, och till sist punkten strax innan M. När vi fått till övergångarna på volten så fortsatte vi på fyrkantspåret, i alla gångarter. Sen gjorde vi väldigt bra serpentiner, har för mig att vi gjorde 6 bågar, och efter bågen, strax innan medellinjen, så svängde vi ännu mer, till exempel när jag kom på en båge i vänstervarv, så strax innan medeln så svängde vi ännu mer åt vänster. Vi formade liksom bågarna till "päron" som Gunilla sa. Sen fortsätta med nästa båge, börja ut den på medeln osv osv. Riktigt bra övning som verkligen hjälper till att mjukgöra och verkligen få hästen lös i nacken! Den här övningen gjorde vi i bara trav, sen trav med kort skrittinslag på medeln (tror jag?), sen bara galopp och till sist galopp med enkla byten på medeln. Efter den övningen fortsatte vi med galopp-enkla byten på vanliga serpentiner. Till sist avslutade vi med ett par-tre travökningar på diagonalen, vilka gick tooppen! Jag känner verkligen sån enorm skillnad på Valle nu, jämfört med innan behandlingarna och vilan i höstas! Innan pallade han ju knappt på korta diagonaler, det blev ojämn takt och han saktade in strax efter medellinjen. Och även jag har lärt mig mycket bättre, jag hade väldigt svårt med att hålla kvar på tygeln i ökningen innan, utan jag släppte efter så att Valle blev helt lång och öppen i formen. Nu känns han verkligen mycket fräschare, och han orkar hålla ut trots att han inte är heeelt färdigmusklad för sånt ännu, och jag har utvecklats också, jag tänker hela tiden på att jag inte får släppa iväg honom och så. Är verkligen sjukt nöjd med passet!! =DDD

Passet vi red idag kommer imorgon, nu är jag riktigt trött så jag ska lägga mig och soooova!

Ungefär serpentinerna, ha överseende med att dom är helt ojämna och konstiga, jag ritade i typ Paint på laptopen så (a)



Några olika bilder på våra travökningar:

Februari-09 (?) - jag hade inte lärt mig sitta på honom ännu!!


Maj-09 - tävliing


USCH jag sitter hemskt! Öhm juni-10 ? - tävling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback