Kurs för Gunilla, dag 1 - 28 juni 2011

Kursen började klockan 8 med oboy och mackor i Gunillas kök, vi satte ut tider för när alla skulle träna på förmiddagen. Jag fick sista tiden, så jag hade hela förmiddagen på mig att kolla på de andra, fixa Valles grejor och borsta och babbla :P

Det var ju otroooligt varmt så när jag väl hoppade upp skrittade jag bara fram och jobbade lite i skritt & joggade. När passet började så tog jag upp honom i bättre form. Vi arbetade mest med övergångar och tempoväxlingar. Började med trav, gick ner i skritt några steg, sedan fram i trav igen, och var noggrann med att han skulle lyssna direkt och så. Började sedan göra halvhalter i traven, så jag vi näästan saktade av till skritt men att jag sedan ångrade mig och fortsatte i trav. Ett par gånger blev det avbrott, men det gick rätt bra annars!

Sedan fortsatte vi i galoppen, red galopp och sedan skritt 3-5 steg och galopp igen, som enkla byten fast utan bytet :P Red allt på volten, sedan red vi även med bestämda antal galoppsprång, först 4, sedan 3, sen 2 och till sist ett. Detta gjorde vi också på volten, sen red vi några diagonaler med 3 språng - skritt - 3 språng - skritt - 3 språng osv hela diagonalen.

Jag tyckte att hela passet kändes bra, red på bettlösa och jag kan inte få wow-känslan på det ännu, men det kändes bra och Valle blev inte alltför tung och hängig i "munnen"! Är väldigt nöjd =)

Efter att vi blivit klara med ponnysarna gick vi upp till Gunilla igen för lunch, stuvade makaroner med köttbullar, mums!

På eftermiddagen var det markarbete som gällde! Jag fick rida med Hannah på Sessan, kult kult! Började först på volten och "tränade" på att ställa hästarna, ställde in och ut och red småvolter felställt osv för att mjuka upp lite. Sen började vi med markarbetet, som bestod av bommar i en solfjäder i ena hörnan, och galoppbommar med sockerbitar på långsidan. Red först det, vilket gick okey, tror inte att avstånden på galoppbommarna var riktigt rätt för Valle så det blev lite klumpigt över dom haha.

Sen la Gunilla upp bommarna bitvis och höjde, till sist låg det som en trippelbarr. De två yttersta bommarna låg på stående sockerbitar, medan den i mitten låg på halv-liggande sockerbitar.

Jag tycker ändå att allt gick bra! Valle är så duktig ♥

Har tyvärr inga bilder alls från kursen, så det blir en gammal =/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback