10 februari 2011

Lite dressyr i ridhuset blev det i torsdags. Började utan spö, och jaa.. Valle är för nonchalant mot skänkeln vid träning alltså. Jag tycker att jag skänklar väldigt mycket och alltså nästan "sparkar" på honom, men jag får liksom ingen reaktion... Och jag har ändå sporrarna på. Visst, jag kanske inte har så starka ben, men alltså som han agerar borde han inte göra enligt mig.
Jaja, som ni nog förstår var Valle nonchalant första halvan av passet, sen frågade jag Emma om jag kunde låna hennes spö (hon hade ridit klart då) och hon var jättegullig och lånade ut det, tack så mycket! Och ja, då blev det en helt annan häst haha. Han blev nästan lite för stressad av spöt och så, men det var bättre än när han inte lyssnade alls. Red i ungefär 55 minuter sammanlagt.

Det är väldigt... jobbigt, att det är så svårt att få till den rätta powern i honom. Utan spö är han nonchalant, men när jag tar spöt blir han istället helt stressad av det... Jag vet liksom inte vad som krävs för att jag ska få det jag vill ha, att han reagerar på skänkeln som han ska, är pigg och så utan att jag behöver hålla i ett spö! Frustrerande som f**...
Någon som har tips på.. jaa... något som kan hjälpa mot hans "skänkeldövhet" ? Alltså han är ju inte skänkeldöv, typ ute och så, inte alls, inte när vi hoppar osv, han fattar galopp när jag lägger galoppskänkel osv, men det är liksom ingen kvickhet i honom what so ever. Såå aa, tips på typ ridövningar, eller något annat? Foder eller utrustning eller jaa, vad som helst! Jag har ju börjat fysträna nu 2 gånger i veckan också så jag tränar upp mina ben, och när det blir vår ska jag börja powerwalka varje dag osv.

Jag säger absolut inte att jag är en perfekt ryttare och Valle bara gör fel hela tiden, men... vad är felet? =( Alla bra tips mottages tacksamt!


Kommentarer
Postat av: Karro Grape

Min lilla Dandy kan ju bli likadan, men han fungerar väldigt bra på långa sporrar med släta trissor! dom är ju snällare än vanliga långa sporrar, men ger bättre effekt på de flesta hästar. Men har jag inga sånna sporrar till hands när han väl segar ihop så rider jag massa korta och snabba övergångar. Alltså typ trav - ett skritt steg - trav - ett skrittsteg - ökad trav - halt osv. Funkar ju inte på alla hästar, men på Dampis fungerar det jättebra :)

2011-02-12 @ 23:38:05
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: jessica

hihi fin! :)

2011-02-13 @ 00:42:17
URL: http://jessicahagstrom.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej! Min ponny reagerar unefär så som Valle gör när du har spö, jag testade att ha ett kort (nästan hoppspö) på henne, då blev hon inte alls lika stressad och lyssnade bättre på skänkeln ;)

2011-02-13 @ 22:04:35
URL: http://dressyrponnysarna.blogg.se/
Postat av: Mathilda och Felix tips!

Felix var för tag sedan innan jag

2011-02-15 @ 19:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback