Rid på vågen 22 juni 2011

Idag fick jag pallra mig upp ur sängen 05.30, för vi skulle nämligen med ponnyn till Ekerö för sitsträning/kurs med Sjövillan-gänget!

Åkte alltså först till stallet och packade lite grejor och hämta Valle. Kom till Norrby (Gunillas gård) runt 08.20, packade ur ponnyn som var glad över att vara tillbaka! Han stormtrivs verkligen där :P Vid 9 åkte jag med Gunilla, Elena och Ebba till Rörby för att börja dagen! Kursen började med fika och kursledarna presenterade sig - Lena Lilja (B-tränare i dressyr, LA-domare), Marie Zetterqvist Blokhuis (ridlärare samt forskare i ryttarens sits) och Kjell Göransson (hästmassör, sadelutprovare). De har en till ledare, Pia Tillberg som är sjukgymnast, dock var hon tyvärr på semester så hon kunde inte komma.

Vi delades upp i två grupper. Den ena började med olika balans och sitsövningar för att kolla lite hur man var i kroppen. Vi fick även tips på balans, styrke och stretch-övningar som är bra att göra som ryttare! Den andra gruppen började med att sitta på tryckmätningsmattan på en "bock", som visade hur trycket fördelades på sittbenen och hur stor skillnad alla små, små rörelser gjorde! På bocken fick man "göra" olika moment och se hur man satt, till exempel galoppfattningar och skänkelvikningar samt halter.

Det gick superbra, vi konstaterade (det var dock ingen nyhet haha) att jag är väldigt stel i kroppen, kanske främst i bålen/höften/buken vid olika övningar, samt lårmusklerna. När jag satte mig på tryckmattan förväntade jag mig att jag skulle sitta helt snett osv men det såg tydligen jättebra ut, jag blev förvånad :P

Efter att båda grupperna gjort båda "stationerna" så åt vi lunch och sedan skulle vi hämta hästarna och rida! Varje ryttare började hos Marie, som mest korrigerade sitsen lite och vi gjorde lite sitsövningar så man fick känna på hur det skulle vara. Jag blir lätt svankig i nedre delen av ryggen, och bara genom att hon fick mig att trycka in magen mot ryggraden och trycka fram höfterna så kändes direkt skillnad på Valle, han kom under sig mycket bättre med bakbenen! Sen så red jag även lätt lite stumt tydligen, jag skulle ha mer svikt i stigbyglarna. Problemet var att jag hade stigbygeln för långt ut på tån. Smågrejer som gör stor skillnad!

Sen gick jag över till Lena. Där red vi öppnor, slutor, någon halt-rygga och avbrott/igångsättningar. Det gick superbra, Lena tyckte det såg jättefint ut :D När vi var klara med det så joggade jag ner och sedan skrittade jag och Ebba tillbaka till Norrby tillsammans!

Galet lärorik dag som jag verkligen ska ta tillvara på och verkligen tänka på mina svagheter och försöka rätta till dem i ridningen, speciellt det med svanken! Det var verkligen grymt roligt att lära sig så mycket bra grejer som man inte tänker på så mycket själv!

Lånade 2 bilder från Google för att ni ska få se!

Tryckmattan.


Såhär såg man hur man satt. Personen på bilden trycker mycket bakåt nu, som i en halt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback