Programridning för Lotta Bogård 10 juni 2011

Jag är ledsen för att bloggningen inte har vart på topp senaste dagarna, har haft annat för mig ;)

I fredags kom i alla fall Lotta Bogård till Fågelbro för att hålla programridningar, och vi var med! Red FEI mästerskap, det är ju det programmet jag rider mest just nu. Valle kändes jättefin när jag red fram på utebanan, lite seg men det var ju gaaaalet varmt ute! Men jättefin och rund i formen var han!

När vi kom in i ridhuset blev Valle helt spänd på grund av att vi var ensamma. Vi red programmet först och Lotta betygsatte. Det gick inge bra, flera enkla byten slog han upp huvudet och avbrottet blev allt för tvärt, skolorna var spända, och hans form var knappt någon form över huvud taget haha, sjukt surt med tanke på att han gick superfint innan vi gick in!

När jag ridit igenom programmet så kom Lotta ut på banan och hjälpte mig som om det var en riktig lektion! Riktigt bra var det. Hon sa att det största problemet var att jag använda för lite yttertygel, och pga det så spårar inte Valle och han sladdar runt volterna osv. Så jag höll hela tiden på yttern och verkligen stöttade upp mycket mer på den, och det var galet hur bra det kändes då! Öppnorna kändes genast bättre, men framför allt volterna i galopp! Fick ihop Valle mycket mer så det blev inte alls lika svårt att rida 8meters volter.

Det låter som en väldigt simpel nybörjarsak kanske men jag glömmer ofta bort att hålla ordentligt stöd på yttern, och att ge extra stöd i t.ex volterna måste jag definitivt bli bättre på, så det här passet var en riktig tankeställare!

Som sagt så gick Valle som en klocka sedan efter programmet, är supernöjd! Duktiga lilla poni <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback