Träning för Kristian 27-28 juli 2011

Ledsen för att jag inte bloggade igår, men här kommer ett låångt inlägg som kompensation!

I alla fall så har jag och mamma åkt till Ågesta för att träna för Kristian både igår och idag! Superkul och välbehövligt med hårdträning. Tränade på samma saker båda dagarna - samling och lösgjordhet.  Jag har vart allmänt dålig på att träna samling men efter de här träningarna inser jag hur mycket vi har användning för det, och hur mycket vi måste träna på det!

Övningarna vi gjorde på träningarna var mycket bra och givande. Vi började i skritt, i arbetsform 2 meter innanför spåret på fyrkanten. Red först i ganska bra tempo för att sedan korta in skritten så mycket som möjligt utan att Valle skulle försöka stanna eller tappa bjudningen. Jag skulle hålla så jämn och stadig hand som möjligt och inte använda skänkeln förutom när han försökte stanna. Gick så en bit och sedan fram igen, noggrannt med att han skulle gå fram när jag gav hjälpen. Jag skulle samtidigt hålla kvar handen med armbågarna nära kroppen utan att lätta med handen när vi skulle gå framåt igen. Sedan gjorde vi samma sak i traven, red i riktigt friskt, framåt tempo för att sedan korta upp i riktigt samlad trav, nästan så att det blev skritt. Även här skulle jag tänka på riktigt jämna tygeltag och så lite skänkel som möjligt. Gjorde likadant i galopp, och i båda varven i alla gångarter. I traven och galoppen gjorde vi även små 8metersvolter, igår endast i det samlade tempot, men idag även i det friska och hälften hälften, började med friskt tempo några steg för att sedan korta upp och tvärtom.
När vi skulle fram i det friska tempot blev det några gånger så att Valle tryckte upp huvudet och nacken, så vi jobbade även på det - att han istället skulle sänka formen lite när vi gick igång framåt.

Idag gjorde vi samma sak och lade till lite mer komplicerade övningar. Den första var bakdelsvändningar. Vi "skapade" 3 olika tempon i skritten - den superkorta, den långa och en mitt emellan. Den mitt emellan kombinerade kortare steglängd från den samlade skritten med energin från den lite mer ökade skritten. Och i mitt emellan-skritten skulle vi alltså göra vändningarna. De första vändningarna blev lite för sega i trampen, men sedan fick jag till det lite bättre så att Valle trampade bättre med bakbenen i vändningen =)
Den andra, mer komplicerade övningen, var förvänd galopp. Här red vi alltså på en stor volt först med samling-ökningar, sedan gjorde vi helt enkelt 8volter där vi både samlade och ökade om vartannat. I höger galopp gick det bäst, i vänster så fastnade han alldeles för mycket i vänstertygeln och ville inte ställa utåt i förvända så när jag skulle ställa mer utåt så mer eller mindre vägrade han så jag var tvungen att ta i väldigt mycket, fick ont i armen till sist :P Gjorde i alla fall den här övningen på olika stora volter.
Den tredje och avslutande övningen vi gjorde idag var några öppnor i varje varv. De gick okey, dock måste jag tänka på att inte fastna i mina hjälper så det blir helt stumt, samt att inte dra bak innerskänkeln för mycket eller hålla händerna för nära varandra.

Jag är otroligt nöjd över båda dagarnas pass, speciellt onsdagens! Trodde aldrig att Valle skulle komma ner i så bra, rund form som han gjorde, med tanke på att vi inte ridit så mycket. Är superstolt över min lilla polle!


Mamma fotade lite idag, dock måste jag verkligen sova nu så jag lägger upp lite bilder imorgon istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback