Kür 31 juli 2011

Idag blev det ett ordentligt dressyrpass i ridhuset. Nu efter Kristian-träningarna har jag insett/bestämt mig för att varje dressyrpass verkligen ska vara svettigt och att vi verkligen ska trimma på något specifikt varje pass istället för att lulla runt och göra allt möjligt. Jag tycker i alla fall att vi lyckades idag hah! Började med att skritta fram samt trava/galoppera igång innan jag plockade upp honom i formen. Då körde jag lite på samlings-övningarna som vi gjorde hos Kristian för att Valle skulle komma igång i ryggen och lyssna framåt, och bakåt. Märkte direkt när vi började arbeta att han var riktigt pigg och taggad! När jag kände att vi hade kommit igång så satte jag på kür-musiken i mobilen och satte i hörlurarna i öronen och red igenom programmet en gång. Som sagt var Valle helt uppe i varv och vi kom in lite sent i musiken så det blev lite forserande tempo ibland och Valle blev stundtals öppen i formen och lite springig i travökningarna. Det gick dock bättre i förvända galoppen tycker jag! Och vi kom in perfekt i halten och hälsningen i slutet, bara det är jag nöjd med! När vi var klara som jobbade jag lite med travökningarna och slutorna. I hörnorna innan ökningarna så samlade jag upp till kortkort trav och höll sedan kvar den en stund in på diagonalen innan jag släppte ut honom lite, behövde knappt lägga till skänkeln så taggad sm han var :P I slutorna. Överdrev jag böjningen i halsen och var även noggrann med att få med rumpan. Tänkte inte på hur fort/långsamt han gick, målet var att han skulle komma igenom sig i halsen och inte gå stelt som en pinne. När jag tyckte att jag hade lyckats någorlunda med det så fortsatte jag med att göra skolorna i kür-programmet, dvs öppna mellan de två första bokstäverna på långsidan, sedan sluta över ridbanan till andra långsidan, och öppna igen sista biten. Red bara den en gång åt varje håll, vilket gick mycket bättre nu när han var mjukare och villigare i formen! Travade av efter det, gick in och stretchade samt spolade av honom. Sen fick han gå ungefär 10 minuter i skritten innan vi släppte ut honom i hagen igen :) Red i ungefär 45 minuter kanske.

Kommentarer
Postat av: Christel

Hej jätte söt blogg, följa varandra via bloglovin? =)

2011-08-01 @ 17:17:04
URL: http://ponnylycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback