Träning för Gunilla 3-4 augusti 2011 - Dag 1

I onsdags så åkte vi med Valle till Gunilla på kvällen för att träna! Red på utebanan och det gick suuperbra! Idag testade vi en ny övning för att Valle verkligen skulle komma igång med bakbenen och ryggen så fort som möjligt.

Började i skritt på en volt som var drygt 10 meter. Jag skulle hålla stadigt i innertygeln så att han ställde sig ordentligt och inte släppa efter på den tygeln. Yttertygeln skulle jag knappt använda över huvud taget. och så skulle jag nästan bara använda ytterskänkeln, alltså de diagonala hjälperna. Uppgiften var att få honom att ge efter i formen och får honom att spåra och använda bakbenen ordentligt. Det var svårt, men det gav definitivt resultat! När Valle började ge efter så började vi trava på en lite större volt, men gjorde samma övning.

När han gav efter även i traven så gick vi ut på fyrkantsspåret och red ordentligt genom hörnor och red några diagonaler och ökade. När jag red genom hörnorna så kändes verkligen effekten av övningen vi gjorde i början! Valle blev verkligen galet välbalanserad och travade verkligen genom hörnorna utan att flyta iväg inåt. Det kändes superbra.

Gjorde samma sak i båda varven, sedan fortsatte vi i galopp. Här red vi lite tempoväxlingar på volten först, sedan red jag några ökningar på diagonalen för att sedan samla ihop innan avbrottet till trav och rida ordentligt genom hörnan.

Red sedan den svåra galopp-uppridningen från FEI mästerskapsprogram, alltså 8meters volt, enkelt byte, 8meters volt åt andra hållet och sedan enkelt byte igen. Det blev lite tajt med tanke på att Gunillas utebana är 20x40, och inte 20x60, men det gick! Första två gångerna tappade jag Valle lite sista kvarten av volterna, men sedan tänkte jag ordentligt på det och satte mig ner i sadeln bättre och så blev volterna mer balanserade! Enkla bytena kändes riktigt fina.

Travade av och skrittade av ute på grusvägar sedan =)


Uppridningen, från Stallbacken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback